![]() |
Pełna wersja |
Projekt realizowany był we współpracy ze szkołą partnerską - 3 Gimnasium Katerini. Łańcuccy uczniowie wraz z greckimi rówieśnikami w atmosferze otwartości i wzajemnego szacunku doskonalili kluczowe umiejętności - kreatywność, komunikację oraz współpracę w zespole. Uczestnicy wyprawy tworzyli prezentacje o tym, kim są, a także o tym, jakie "supermoce" wykorzystują w codziennych zmaganiach z nauką i prywatnym życiem. Uczyli się także przez rozmowę, wspólne aktywności i gry terenowe, co wymagało spojrzenia na otaczającą ich rzeczywistość z innej niż zazwyczaj perspektywy. Szczególnie ważne dla rozwoju uczniów były warsztaty cyfrowe i językowe kształcące kompetencje, bez których niemożliwe jest poznawanie i rozumienie współczesnego świata.
Nieodłączną częścią wyjazdu były także wspólne wycieczki i zwiedzanie zachwycających miejsc przybliżających młodym odkrywcom grecką historię i kulturę. Spacer wśród malowniczo położonych, wiszących klasztorów czy niezapomniany rejs na wyspę Skiathos połączony z barwną opowieścią przewodnika o kręceniu w tym miejscu filmu "Mamma Mia" były doskonałą okazją do refleksji na temat ludzkich talentów i predyspozycji, a tym samym inspiracją do odkrywania przez młodzież z Łańcuta własnych "supermocy" i tworzenia na ten temat prezentacji. Głównym celem i zarazem najważniejszym zadaniem uczestników wyjazdu było bowiem znalezienie odpowiedzi na fundamentalne pytanie: Kim jestem? Możliwości było wiele - strateg, analityk, artystyczna dusza, prezenter, opiekun… Każdy miał szansę odkryć w sobie to, co wyjątkowe.
- Udział w tym projekcie pozwolił naszym uczniom i nauczycielom dostrzec, że każdy z nas ma w sobie unikalne zdolności, swoje własne "supermoce" - mówi Agnieszka Słysz, dyrektor SP4 w Łańcucie. - Dzięki międzynarodowej współpracy nasza młodzież rozwinęła umiejętności językowe, społeczne i kulturowe. Uczniowie wrócili z mobilności pełni pasji, z nowymi pomysłami i większą pewnością siebie. Jestem dumna, że nasza szkoła była częścią tej wyjątkowej przygody, która pokazała, że edukacja zaczyna się od odkrywania potencjału każdego ucznia - od zauważenia jego mocnych stron i tworzenia warunków do ich wzmacniania.
Tych niezwykłych 10 dni wystarczyło, by 28 uczniów z łańcuckiej szkoły zaczęło inaczej myśleć o sobie i otaczającym ich świecie. Wrócili do rodzinnego miasta ze stworzonymi na Riwierze Olimpijskiej inspirującymi materiałami - pięcioma prezentacjami, za pomocą których chcą zachęcić swoich kolegów i koleżanki do odbycia własnej podróży w głąb siebie, w poszukiwaniu mocnych stron, talentów i ukrytego potencjału.
- Ten projekt dał naszym uczniom coś, czego brakuje w szkole - czas na refleksję nad sobą i przestrzeń do tego, by rozwinąć skrzydła - twierdzi Karolina Tonia, nauczycielka i mentorka dzieci w Grecji. - To było wartościowe doświadczenie zarówno dla młodzieży, jak i nauczycieli. Przypomnieliśmy sobie, że każdy z nas coś potrafi i że edukacja ma sens wtedy, gdy jest drogą do odkrywania świata i samego siebie.
A droga, która poprowadzi SP4 w Łańcucie przez kolejne europejskie szlaki - dzięki pozyskanej przez placówkę akredytacji z programu Erasmus+ - u podnóża Olimpu dopiero się zaczęła…