REKLAMA
Pełna wersja
REKLAMA
ŁAńCUT
2025.07.18 06:26 | aktualizacja: 2025.07.18 06:25

Jak Łańcut próbował naśladować wielkomiejski styl życia

Na początku lat 80. ubiegłego wieku w Łańcucie pojawił się pomysł aby utworzyć komunikację miejską. Łańcut liczył wówczas 15 tysięcy mieszkańców, jednak wedle pomysłodawców utworzenia Miejskiej Komunikacji Samochodowej, rozległe tereny mieszkaniowe miasta i strefy podmiejskiej uzasadniały myśl powołania do życia miejskiej komunikacji. Na początku lat 90. natomiast zainstalowano sygnalizację świetlną początkowo na skrzyżowaniu ul. Kościuszki z Sikorskiego oraz Mickiewicza i Piłsudskiego. O ile sygnalizacja świetlna pozostała (powiększając nawet swój potencjał na skrzyżowaniu Mościckiego z E-4) o tyle pomysł komunikacji miejskiej upadł, a szkoda...
Jak Łańcut próbował naśladować wielkomiejski styl życia

Jesienią w 1983 roku po pozytywnych opiniach ekspertów rządowych do planowania przestrzennego (Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej) podjęto decyzję o utworzeniu w Łańcucie Miejskiej Komunikacji Samochodowej w ramach Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Zajezdnię autobusową utworzono przy ul. Traugutta. Zakupiono 15 autobusów marki Autosan, które pomalowano na... pomarańczowo.

Pierwszy autobus oznaczony numerem "3" wyjechał 9 października 1984 roku i kursował na trasie wcale nie miejskiej, łącząc dwie podłańcuckie wioski - Krzemienicę i Głuchów... Zaraz też, w tym samym miesiącu "ruszyła" "4", która kursowała na linii Grabskie-Czarna. W listopadzie uruchomiono "2", która przewoziła mieszkańców na linii Sonina-Wola Dalsza. W ostatnim dniu roku 1984 utworzono linię nr "5" na odcinku: Kąty-Dworzec PKP-Plac Sobieskiego-Osiedle braci Śniadeckich. Następnego roku utworzono ostatnią piątą linię, która kursowała na trasie Dębina-Plac Sobieskiego-Sonina.

Jednak w pierwszym roku działalności Miejska Komunikacja w Łańcucie cieszyła się sporą popularnością - przewiozła ponad milion pasażerów.

Przystanki zlokalizowano w miejscach o których dzisiaj mało kto pamięta; nawet o MKS-owskim dworcu (mieszczącym się na placu Sobieskiego) mało już kto pamięta. Tablice przystankowe zsynchronizowano kolorystycznie z barwą taboru: umieszczono okrągłe plakietki z literą A -w kolorze czerwonym na pomarańczowym tle. Co ciekawe, nie zgłaszano większych problemów z gapowiczami oraz incydentami chuligańskimi w autobusach. Pod koniec 1985 roku w mieście funkcjonowało... osiem linii, a tabor liczył 19 Autosanów. Myślano również o udoskonaleniu "floty" poprzez zakup pojazdów marki "Berliet" oraz Ikarusów.

Jednak w 1988 r. lokalna miejska prasa rozpisywała się na temat problemów finansowych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej. Ówczesna Miejska Rada nie zwiększyła dotacji i zdecydowano zlikwidować 21 kursów. Szczególnie uciążliwe dla przedsiębiorstwa były miesiące letnie, kiedy to drastycznie zmniejszała się liczba uczniów przewożonych do szkół. W 1991 roku firma zanotowała deficyt.

W połowie lat 90. ubiegłego wieku miasto Łańcut zakończyło swoją przygodę z komunikacją miejską, a na jej miejscu powstały prywatne firmy transportowe przewożące pasażerów z podmiejskich miejscowości. I kursów z roku na rok jest coraz mniej...

Czytelnik artykuł dodany przez czytelnika
Arkadiusz Bednarczyk
Arkadiusz Bednarczyk dodany w piątek, godzina 06:26
 
Odsłon: 2629

Czytaj podobne

Waszym zdaniem (0)

Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu lancut.gada.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
Wszelkie prawa zastrzeżone lancut.gada.pl
Pełna wersja
Polityka Prywatności RODO Kontakt
Wnioski Czyste Powietrze | Audyty Energetyczne